10.02.2011

Økotøj igen

Ja, så handler det igen om økotøj. Mine tanker går meget i ring for tiden, sådan er det at være på barsel.

Jeg var inde i byen for at købe nye bukser både til mig selv og til Kristian. Vi gik i H&M fordi de skulle have en del økotøj. Det var også meget nemt at finde t-shirts og trøjer, men bukseudvalget var meget begrænset. I min størrelse var der kun 1 par bukser der var øko og de var forfærdeligt grimme. I herreafdelingen var der kun nogle cowboybukser, og dem gider Kristian ikke gå i.

Da vi kom ud igen mødtes vi med min mor. Hun spurgte om vi havde fundet noget og jeg svarede benægtende. Så sagde hun: "Skal det være økologisk? Kan du ikke bare vaske det med øko-vaskemiddel?"

For det første: Det er ikke kun indholdet af lort når jeg køber bukserne der betyder noget, det er især også produktionsmetoderne der simpelthen ikke holder. Ifølge denne artikel koster brugen af pesticider hvert år 40.000 mennesker livet, og det er kun til bomuldsproduktion.

For det andet: Det er simpelthen for dumt at købe helt nyt tøj bare for at vaske det en 20-30 gange før det kan bruges.

Jeg var godt nok tæt på at købe et par jeans, for der var nogle rigtigt flotte, og de havde dem i min størrelse, men heldigvis var Kristian der til at holde mig i ørerne. Jeg ville garanteret også have haft helt vildt dårlig samvittighed, hvis jeg havde købt dem. Dårlig samvittighed over at have bidraget til de ting i verden jeg synes er forkert, dårlig samvittighed over at være én af dem, der sætter deres egen egoisme og magelighed højere end deres idealer og dårlig samvittighed over at have brudt et løfte til mig selv. Men det skete heldigvis ikke, og jeg kan stadig pudse glorien lidt.

Ingen kommentarer: