9.26.2011

Økologi

Jeg går meget op i miljøet, både for miljøets skyld, men også af mere personlige årsager. Jeg vil ikke betegne mig selv som fanatisk, men der er nogle ting der betyder meget. F.eks. køber jeg kun økologisk kylling og æg, da jeg kan være sikker på hønsene har haft det godt inden de blev slagtede. Det er ikke fordi vi skal lade være med at spise kød, for det er naturstridigt, synes jeg, men det er simpelthen noget svineri at pine dyrene inden vi slagter dem.

Nå men, en pige fra fødselsforberedelsesholdet gjorde mig opmærksom på oeko-tex certificeringen, som gives til varer der lever op til nogle krav om indhold af pesticidrester, farvestoffer og andre skadelige ting. Testningen bliver i Danmark udført at teknologisk institut. Det er simpelthen klamt, hvad man putter i stof. Der er naturligvis pesticider, som bliver brugt til dyrkningen af bomuld, men udover det er der tungmetaller og kræftfremkaldende stoffer i farverne, som bliver fikseret med formaldehyd. Føj for..! . Efter at have surfet lidt rundt og læst om oeko tex, har jeg besluttet mig for at min familie fremover kun skal gå i økologisk-, oeko tex- eller genbrugstøj. Punktum. Der vil jeg tillade mig at være fanatisk.

Jeg ledte desuden efter en pusletaske, men der var kun sølle 1 i økologisk bomuld, ellers skulle jeg købe fra udlandet, så jeg endte med at gå ned i Stof n Stuff og købe noget stof til at sy én selv. Ekspedienten forsikrede mig om at alle stofferne er i gang med at blive certificerede, selvom de ikke har oeko tex-mærket endnu. Det blev noget fint uglestof og noget med grene. Det bliver dejligt at sy igen.

Ingen kommentarer: